5.7.11

Peru - zítra, včera a dnes






Peru - zítra, včera a dnes

aneb

Prezident je indigenista, chavista, etnocacerista, lulista, humalista, levicový nacionalista a pravolevý populista

čili

další bojiště !

Josef Mikovec

“Our past will be vividly present in our future”.

Hugo Blanco

...prehodnotiť význam kultúrnych a politických periférií v myslení, umení a politike toho, čo nazývame západnou kultúrou. V neposlednom rade ide o vyzdvihnutie tých prvkov, ktoré nezapadajú do schém veľkých dejín deformujúcich komplexnosť nášho vnímania sveta: vo svete racionality objaviť význam sna“

Silvia Ruppeldtová, Hmatateľný sen Ernesta Sabata

Současná krize Západu je významná tím, že se jedná o krizi na vícero frontách – od etické po ideologickou a krizi praktické politiky (nejen ekonomické). Krize je vždy vyvrcholením potíží, ukázkou, že dále takto pokračovat nelze a že v systému se naakumulovaly problémy tak závažné, že ohrožují jeho existenci.”

Ilona Švihlíková, Co v Planetě Zemi 2011 nezaznělo

Závěrečné, rozhodující kolo voleb v Peru, třetí největší a mimořádně geopoliticky, ekologicky, spirituálně, kulturně, strategicky a ekonomicky důležité zemi Jižní Ameriky, se konalo 5. června a proběhlo v klidu a přes velký význam, který Peru má a nabývá, bez velké pozornosti mimo Kontinent a zainteresované. V předcházejícím kole kandidovali bývalí kandidáti, bývalý president, bývalý ministerský předseda a bankéř z Wall Streetu s občanstvím USA, dcera bývalého prezidenta a maželka občana USA, bratr bývalého kandidáta a další. Nikdo z mnoha kandidátu nezískal předepsaných vice nežli 50% hlasů a tak dva nejsilnější kandidáti postoupili do dalšího kola, kde se rozhodlo, doufejme, nejen o tom, kdo bude novým prezidentem, ale mimo jiné a především o možnostech nebanálních střetů civilizací

Nejvíce hlasů získal

Ollanta Moisés Humala Tasso, nar. 26.6. 1962 v Ayacucho, označen za Lula peruano, tedy peruánskou obdobu předešlého brazilského prezidenta, kandidující za nebezpečnou sešlost politických stran Alianza Gana Perú (Partido Nacionalista Peruano, Partido Socialista, Partido Comunista Peruano, Partido Socialista evolucionario, Movimiento Político Voz Socialist ) s počtem hlasů 4.466,275 tj.31.733%, někde uvedeno neoficiálně 29.3.

Zlý sen Oligarchie

Ollanta Humala, jehož rodinné zázemí i barvitá minulost musí děsit v poklidných a uspořádaných, spořádaných zemích je indiánského původu po otci a italského po matce, druhý ze sedmi dětí. Navštěvoval japonsko-peruánskou školu La Union v Limě. V letech 1980 –1984 vojenskou školu Escuela Militar de Chorrillos. V roce 1983, pětitýdenní program na nechvalně známé U.S. School of the Americas - Escuela de las Américas ve Fort Gulick v Panama Canal Zone.V roce 2002, ukončil kurz národní obrany v Centro de Altos Estudios Militares a graduoval v oboru politických věd na Pontificia Universidad Católica del Perú v Limě .Kandidoval na prezidenta poprve v roce 2006, tehdy ho však porazil kandidát strany APRA ( PAP), Alan García.

Na druhém místě byla

Keiko Sofía Fujimori Higuchi (藤森 ) nar. 25.5. 1975, Fuerza 2011, hlasů 3.307,369 tj. 23.499%

Made in USA

Keiko Sofía Fujimori Higuchi je stoupenkyní free market ekonomiky, vázanosti na USA , volného průniku zahraničních korporací a souvisejících dogmat neo-liberalismu. Vcelku je bez vize. Uzavřena ve své třídě a standartní výlučnosti, bez vztahu k původnosti Peru, indigennímu obyvatelstvu, andské kultuře a indoamerické psychohistorii, jako sériový výrobek made in USA, by posloužila více globalizujícímu kapitálu a domácí vládnoucí elitě, dehistorizaci a banazilaci osudu Peru, jeho přeměně v korporátní kolonii a přidružený Flatland, nežli skutečnému rozvoji této mysteriózní a magické země neprodejné a nezaměnitelné budoucnosti. Fujimori Keiko Sofia je římskokatolického vyznání, stejně jako Humala, navštěvovala Sagrados Corazones Recoleta a poté studovala v New Yorku na Stony Brook University a graduovala v roce 1997 na Boston University. Wikipedia uvádí rovněž studium na Columbia University. Dosáhla titulu Master of Business Administration.Rovněž její sourozenci Hiro, Sachi a Kenyi studovali v USA. V roce 1994, ještě jako studentka byla po rozvodu rodičů, jmenována ve svých 19 letech First Lady republiky. Její manžel je Mark Jules, občan USA, který v roce 2009 získal také občanství Peru. Keiko se velmi prospěšně angažovala v oblasti sociální péče a zdravotnictví.. Slíbila Ollantovi konstruktivní opozici.

Kdo to chce podrobněji zde

a zde

Pro posouzení situace, míry rizika a stupně banality je třeba uvést kandidáta, který se umístil na třetím místě a tedy nepostoupil. V některých nevýrazných zemích by mohl působit nemálo neobvykle Pedro Pablo Kuczynski Godard ( nar.3.10.1938) řečený PKK, bývalý min. předseda, muž z Wall Streetu, bankéř a technokrat, občan USA, také pro své evropské rodiče přezdíván El Gringo, kandidující za Alianza por el Gran Cambio , hlasů 2.605,514 tj. 18.512 tj.% někde uvedeno 21%. Za zhlédnutí stojí ,,Can a Wall Street banker be a good president?“ Jeho účast ve volbách byla symptomatická a měla dát možnost výběru mezi zkušeností a obratností El Gringa a mladistvým, poučeným následnictvím prezidentské dcery a bývalé náhradní První dámy

Všechno je jinak

Pedro Pablo Kuczynski dal samozřejmě plnou podporu Keiko Fujimori, zatímco předák Partido Humanista, strany, která Kuczinského podporovala, Yehude Simon Munaro, spisovatel, básník a kdysi radikálně levicový politik, nositel ceny Norské organizace spisovatelů a žurnalistů a PEN, se vyslovil pro Ollantu. To, aby ničí představy o Peru nebyly schématické a přehledné. Yehude Simon byl organizátorem strany sjednocené levice, Izquierda Unida a zakladatelem Movimiento por una Patria Libre organizace, která byla údajně legálním křídlem gerilového hnutí Movimiento revolucionario Túpac Amaru, (MRTA). Za tuto činnost byl 11.června 1992 odsouzen na 20. let vězení. Proces prý netrval více než 5 minut. Ve vězení napsal sbírku básní “Hablar una vez más”, esej “El grito de la Agonía” a sbírku svědectví vězňů “El Pasajero y otros cuentos”. Rovněž ve vězení se stal akťivním křesťanem a vzdálil se radikální levici. Po 8 a půl letech věznění ho amnestoval prezident Valentín Paniagua Corazao. V roce 2002 a znovu 2006 byl zvolen guvernérem Lambayeque. V roce 2008,14 října, byl jmenován ministerských předsedou. Vzdal se funkce 10. července 2009 po masakrech Indiánů, jejichž práva uznal.

Oslava vítězství a co potřebujete vědět o zvolení Ollanty!

Rozhodující klání tedy podstoupili Ollanta Humala a Keiko Fujimori. Pesimisté jedné strany a optimisté druhé nedávali Ollantovi příliš velkou šanci, ten však přesto přesvědčivě zvítězil a bude 94.prezidentem Peru. Spolu s Keiko prohrál volby i její poradce, bývalý starosta New York City, Rudy Giuliani.

http://www.iwgia.org/x.gif Rudy Giuliani loses election - in Peru - Alexander Burns – POLITICO

Velmi kritické vyjádření ke Keiko , fujimorismu a R.Gulianimu, nejen ze strany politických protivníků Keiko Fujimori and Rudy Giuliani team up zde

Spolu s prezidentem

byla zvolena Vicepresidente electa de Perú čili 1. Viceprezidentka Marisol Espinoza Cruz (nar.31.7.1967 ) a 2. Viceprezident Omar Karim Chehade Moya (nar. 8.11. 1970) zde

Carlos A. Quiroz, What you need to know about the election of Ollanta Humala in Peru : a persoal testimony

Jejich zvolení bylo přijato radostně ve větší části Jižní Ameriky .

Kdo je AIDS a kdo je Rakovina ?

Jorge Mario Pedro Vargas Llosa, slavný spisovatel, laureát Nobelovy ceny za literaturu, sice přirovnal velmi okřídleně a zžíravě, výběr mezi Humalou a Fujimori k výběru mezi AIDS a rakovinou, dal však svou podporu Ollantovi, jehož otec Isaac Humala Núñez, kdysi člen Partido Comunista del Perú-Patria Roja (Komunistická strana Peru-Rudá vlast), Llosův učitel marxismu byl předlohou barvité a výrazné postavy v jeho knize Conversación en la catedral. Od Isaaca Humaly zakladatele Instituto de Estudios Etnogeopolíticos (IEE) pochází také úderná a kontroverzní filosofie-ideologie etnocacerismu, ke které se však jeho syn Ollanta nehlásí. Llosa dokonce prohlásil, méně citované ,,voting for Keiko Fujimori was "legitimating the worst dictatorship we've suffered during our history as a republic." Vargas Llosa asserted that "electing Keiko Fujimori as president would be the worst mistake that Peruvians could make“. Otec Keiko, Alberto Kenya Fujimori Fujimori byl totiž autoritativním prezidentem Peru od 28.července 1990 do 17. listopadu 2000. Toto období označuje Vargas Llosa za nejhorší diktaturu, která by zvolením Fujimoriho dcery byla legitimizována. Fujimori byl obviněn z porušování lidských práv, role při únosu a zavraždění profesora a několika studentů university La Cantuna provládním paramilitárním komandem Grupo Colina a z finančních deliktů, zpronevěry a odsouzen na 25 let. Konzervativní liberál Llosa rovněž tvrdí, že za vlády A.Fujimoriho, na základě jeho příkazů, bylo sterilizováno 300,000 andských žen za poslušného mlčení aktivního stoupence Keiko Fujimori, neúprosního a neústupného bojovníka proti používání kondomu, arcibiskupa Juana Luize Ciprianiho

Fujimori's Forced Sterilization Campaign

The “Fascist Threat” on Peru’s Doorstep

zde

zde

Peru: Humala Pledges Justice for Sterilisation Victims

Compulsory sterilization cases in Peru

K etnocacerismu se však hlásí Ollantův bratr Antauro Humala Tasso, který je autorem knihy „Etnonacionalismo izquierda y globalidad (vision etnocacerista)“. Mimochodem rovněž odsouzen na 25 let vězení za ozbrojené povstání proti prezidentovi, kterým tehdy byl Alejandro Celestino Toledo Manrique, letos neůspěšný protikandidát Ollanty. Ollantova strana nemá v Kongresu dostatečné zastoupení proto se chce s Toledou, který Ollantu v rozhodujícím kole podpořil, dohodnout na spolupráci. Toledo je ekonomem World Bank a prosazoval volný trh a privatizaci. Komplikované? Další z bratrů, Ulises Humala Tasso, profesor na Universidad Nacional de Ingeniería, byl v roce 2006 Ollantovým prezidentským protikandidátem za stranu Avanza País. V početné rodině se silně zdůrazňují nepochybné hodnoty kultury Inků i předchozích a význam říše Tawantinsuyu, proto také většina dětí Isaaca Humaly a jeho výrazné, rázné manželky Eleny Tasso má jména z historie Inků, Pachacutec, Ima Sumac, Cusi Coyllur, Ollanta, Antauro a byly vedeny k vůdčím rolím. Ollanta dal svým třem dětem velmi symbolická jména. Nejstarší, osmiletá dcera se jmenuje Illary, což v kečuánštině znamená Úsvit, nebo Svítání. Mladší, šestiletá dcera se jmenuje Nayra, v aymarském jazyce to znamená „Se světlem v tvých očích“ a půlroční syn se jmenuje Samin, což v kečuánštině znamená přibližně “ Ten kdo přináší mír a pokoj

Leftist tide finally reaches Peru

Další “El Comandante” ?

“Zoufalé Spojené státy nemohou v Jižní Americe akceptovat Hugo Chaveze proto se snaží odstranit a zničit Ollantu Humalu „

Isaac Humala v roce 2006

Za cizí peníze.


nový prezident označován za indigenistu, chavistu, etnocaceristu, lulistu, pravicového levicového i pravicového nacionalistu a pravicového i levicového populistu. V pozadí však nepochybně byl, je a bude nezbytný, válkychtivý univerzální padouch Chavez/ viz Illona Švihlíková, Chávez opět univerzálním padouchem/, který spolu s Valterem Pomarem z rudého šera tahá za drátky a financuje souznivé lokální padouchy.

“A recent document uncovered by Chololeaks has shed new light and the relationship between Peruvian Presidential Candidate Ollanta Humala and Venezuela leader Hugo Chavez. The twelve page document shatters many pre-conceived notions that many have about the alleged relationship between Humala and the Venezuelan strongman.”

Zatím se sice jedná pouze o apríl, ale něco podobného se může i v českém tisku vyskytnout nejen jako vtip. V diskuzích, které rozhodně nejsou aprílová zábava se objevila vážně míněná tvrzení a varování stejného druhu zde

Stejně tak není aprílovým žertováním tvrzení :‘‘ Peru’s Ollanta Humala: Kicking ass and taking bucks in Castro’s Cuba” A ve světové levičácké ideopolitické Humala však slibuje udržovat s USA přátelské vztahy

United States and Peru

Dokonce prohlásil v interview na CNN ,že chce Spojené státy navštívit ještě před nastoupením do funkce. V některých zdrojích se uvádělo až po inauguraci, pravdu však měli ti první, Humala navštívil USA 7. července . Obklopuje se technokraty a jeden z jeho ekonomických poradců, Felix Jimenez zdůrazňuje nutnost hospodářské stability „Nemáme nic společného s Venezuelou ( tedy Hugo Chavezem) ani Bolívii ( tedy Evo Moralesem); nebude žádné zestátňování “ prohlašuje. Humala se sice velmi zříká Moralese a především zlodušného Chaveze, ti se však nezříkají jeho a Peru. Oba dva přirozeně a netajeně projevili z výsledků voleb radost, těžko zapírat.

“Bolivian President Evo Morales has on many occasions expressed his sympathy for Humala. Political analysts say as Humala shares Bolivia's political ideology, Morales hopes that the new Peruvian government will be sympathetic to Bolivia's demand against Chile for getting a sea outlet, which was taken by Chile in 1882”

Není bez významu vystoupení Venezuely z Comunidad Andina, CAN, ale současně je důležité, že Venezuela souhlasí s prodloužením svého členství o tři měsíce. Podstatné pro obě strany nejsou sliby, ale zcela neosobní geopolické faktory. Jak napsal Vadim Trukhachev: ”Dříve mohly Spojené státy spoléhat na osu Kolumbie - Peru – Chile. Nyní se Peru pod vedením nástupce incké říše může dokonce připojit i k radikálnímu anti-americkému bloku ALBA, kde první housle hraje Chávez a bolivijský vůdce Morales, proti čemuž nebudou protestovat ani Brazílie s Argentinou, které, i když ne tak otevřeně, ale přesto chtějí snížit vliv USA v regionu, na minimum“.

Vadim Trukhachev, Výsledky voleb v Peru jsou zklamáním pro USA zde Ale nadějí pro Bolívii a mnoho dalších

White House i Pentagon nepochybně nepochybují, že Humalův „realismus“ má své hranice a co je blíže je mu bližší

Tichomořská dohoda

Nezdá se, že by s Ollantou coby prezidentem byla zdárným projektem

v Limě vzniklá „ Tichomořská aliance ”, dohoda, kterou uzavřeli Kolumbie, Chile, Peru a Mexiko za účelem zabrzdit integraci Jižní Ameriky, její vývoj doleva a zesílení deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví

V Lime vzniká „Tichomorská aliancia“, neoliberálna dohoda s cieľom zastaviť latinskoamerickú ľavicu zde

Nyní Peru a blízcí mohou bez velké snahy, pouhou pasivitou, vahou a směrem, ovlivnit Brazílii a pootočit její vládu s Janusovou hlavou příslušnou tváří příslušným směrem.Tichomořska dohoda buď sejde na úbytě nebo se stane mostem do Ameriky Severní. Jak Ollanta Humala k tomu řekl : “Brazílie potřebuje strategického partnera na této straně Pacifiku a já věřím, že Peru je ideální partner pro tuto roli ” . Ollantovo vítězství je v každém případě vítězstvím Brazílie, které také bylo v Brazílii uvítáno nejen v politických, ale patrně, předpokládám, ještě více v podnikatelských kruzích. Část levice je však proto vidí dosti toporně jako menší zlo a pouze jako mocenské oslabení USA.

Brazil government celebrates Humala’s victory “Brazil’s presidential foreign affairs advisor Marco Aurelio Garcia celebrated the victory of nationalist Peruvian president elect Ollanta Humala who beat Keiko Fujimori in the Sunday run off by a minimum difference. “We are most satisfied” said Marco Aurelio. He added that President Dilma Rousseff was on the phone with Humala Monday morning to congratulate him. “It was a good conversation, Dilma wished him luck.” Brazilian government celebrates

Příznačná je jeho návštěva Brazílie.

Brazil promises full cooperation to Peruvian president-elect Humala The two leaders spent over a hour talking bilateral and regional issues Peruvian president-elect Ollanta Humala was received on Thursday with “a wide offer of cooperation in all fields” in Brazil, the first stop in his regional-visits round following his Sunday victory….Brazil is a successful model that has managed to grow with macro-economic stability and social inclusion” said Humala who revealed those had been his main electoral promises during the campaign that ensured him the Peruvian presidency last Sunday….“Humala was elected by the Peruvian people in a transparent exemplary way, and the fact some of his advisors happened to be close friends with members of the Brazilian government had no incidence on the electoral process”, said García.[ Marco Aurelio Garcia je mluvčí brazilské vlády poznámka JM ] …all the governments of the region, regardless of their political colour are involved in the process because “we are talking of wide proposals which call for full incorporation in a new multi-polar world”…“We have many coincidences”, said Humala after an hour long interview with President Dilma Rousseff: Border cooperation and combating poverty were among the main issues addressed. Humala said that Peru and Brazil share a long Amazon border which needs to be reinforced to contain the drug trade and other trans-national crimes, besides protecting the vast resources of the basin……Planalto palace sources confirmed President Rousseff will be attending president-elect Humala inauguration next July 28. [ Planalto palace tj.úřad presidenta Pepubliky JM ] ….On Friday Humala is scheduled to meet with former president Lula da Silva in Sao Paulo and from there will fly on to Paraguay as part of the tour that includes Uruguay, Argentina and Chile

Brazil promises full operation

Svůj jihoamerický význam má setkání s bývalým brazilským prezidentem Lulou, nynější otcovskou postavou nahrazující Fidela . Po inauguraci má Ollanta v plánu navštívit Bolívii, Kolombii, Ekvádor a Venezuelu.

BRICS nebo Sever ? Ilona Švihlíková ve svém článku „Svět se»zasekl« na konci 4. Kondratěvovy vlny” uvádí jednu z možností pozitivních změn , kterou mohou lépe využít země BRIC, nyní BRICS. To znamená také Peru a cela Jižní Amerika.

Země Západu mají v porovnání s BRIČ technologický náskok, ale jsou »zaseklé« na konci 4. K-vlny, v její dolní fázi, déle, než odpovídá empirii.(…) Pátá K-vlna nenastupuje. (…) V knize ( Globalizace a krize - Souvislosti a scénáře ) operuji s hypotézou, s možností, že technologie, jež možná již máme k dispozici, by vedly k tak zásadní změně, že současný systém by už byl neudržitelný. Dnešní pokročilý kapitalismus by zničily, pro svůj rozvoj potřebují jiné podmínky, například větší spolupráci...

Pozice BRIČ je odlišná. Jsou pozadu, dle mého názoru se nacházejí v horní fázi 4. K-vlny. Mohou využívat technologie vymyšlené převážně jinde, mají i vhodnější systém aplikace.”

Nové bojiště

“Kapitalismus je tím, co zůstává, když se světonázory na úrovni rituálů nebo symbolické reprezentace zhroutily”

Mark Fisher, Kapitalistický realismus

“The Eurocentric vision is based on two principal founding myths: first, the idea of the history of human civilization as a trajectory that departed from a state of nature and culminated in Europe; second, a view of the differences between Europe and non-Europeans as natural (racial) differences and not consequences of a history of power. Both myths can be unequivocally recognized in the foundations of evolutionism and dualism, two of nuclear elements of Eurocentrism”.

Anibal Quijano, Coloniality of Power, Eurocentrism, and Latin America

Jižní Amerika je pro budoucnost důležitá geopoliticky, ekologicky, spirituálně, kulturně, strategicky a ekonomicky. To co se nejvíce přehlíží a považuje za neduležité se v rozhodující fázi ukáže být nejdůležitější. Dnes to je geopolitika, geostrategie, ekonomika, spoje, zdroje surovin a pracovní síly, na které se soustřeďuje pozornost hybatelů. Menší pozornost je věnována novým humanizujícím formám ekonomiky posilujícím sounáležitost a vztahy přesahující pouhé zařazení v ekonomickém systému, sebeuvědomění, kulturní potenciál, uchované a osvědčené, znovuobjevené i nové možnosti rezistence . Možnosti kulturního imperialismu dosahují pouze tam, kde je už banalizace potřebou a samozřejmostí a masivní a masová desakralizace života a kultury, fragmentace a dehumanizace zvěcněním jsou sebezáchovným prostředkem, účelem a cílem. Latinská Amerika (a nejen ona) naštěstí není kulturním prostředím, kde je transformace vyloučena protože se tam (nejen) marxistické myšlení téměř identifikovalo s logikou industrialismu .

V případě Peru to platí jednoznačně. Tradice peruánského marxismu není pouhou tradicí marxismu v Peru. Nejvýraznější je pojetí marxismu José Carlose Mariátegui, které je objektivním významem pro Jižní Ameriku srovnatelné s Gramsciho revolucionalizací marxismu. Velmi dobře Latinskou Ameriku charakterizovala Silvia Ruppeldtová ve svém článku o Ernestovi Sabatovi

Latinská Amerika ako laboratórium mnohých utopických európskych ideálov, Amerika utopických socialistov, socialistov, apristov, robotníckych rád a domorodých filozofií, Amerika anarchistov, anarchosyndikalistov, zapatistov, indigenistov, kooperativistov, anarchokresťanov či komunistov, ktorí dokázali z celkom novej, svojráznej periférnej perspektívy spochybniť aj dogmatickosť eurocentrických prvkov marxizmu. Periférna, neznáma, obchádzaná Amerika, predstavuje dnes tú bláznivú, delirickú nádej ľudstva vyplývajúcu z obrovského hnevu nevyhnutného pre vôľu meniť spoločnosť, zanovitý, drahocenný heroizmus“

Ollanta samozřejmě marxistou není a jeho levicovost by se neměla přehánět. Je důstojníkem, jak v Latinské Americe zvykem, má vzdělání v oblasti politických věd, velmi pestrý zbojnický životopis zasluhující literární zpracování a především lepší vztah k trvalým hodotám Peru nežli jeho protikasndidáti. V tom se část neintegrované levice 21. století a část pravice může sejít. Jeho vláda, přes všechny slabiny a nutnost účasti na parlamentních pletkách a bojových hrách, může zastavit anebo zpomalit negativní vývoj a umožnit změny, které by ve fujimoristickém Flatlandu nebyly možné.

Zdroje válek o zdroje

„Latinská Amerika je “Region, z nějž bude napříště především třeba odčerpávat suroviny a bohatství, aby byly na severu kontinentu udrženy v chodu poslední zbytky amerického snu, může být v delší perspektivě demokratický pouze na povrchu - asi jako Honduras“ Karel Dolejší

„Státní a soukromé podnikání je v podstatě totéž“. Augustin F. Legorreta Ředitel soukromé Banco Nacional de México

Přednostmi Latinské Ameriky jsou zdroje energie, nerostné bohatství a v budoucnu životně i politicky důležitá...voda. To ovšem znamená, že se nemůže vyhnout hře a tiché válce, ve které buď bude aktivním subjektem nebo pasivním objektem. Změny, ke kterým Latinské Americe dochází posilují také BRICS a jeho nejsilnější členy, Čínu a Rusko. Ti nejsou v regiónu žádnými novými příchozími. Ani jedna z obou zemí, pokud jde o geopolitiku, dávno neuvažuje v rámci pětiletek, ale dlouhodobé strategie a v Jižní Americe obě náchazejí vítající spojence a přátele.

viz Stephen Blank, Russia in Latin America:Geopolitical Games in the US`s Neighborhood

Kelly Heam, China`s”Peaceful” Invasion: Latin America atrtractive as market for arms sales.

“Of the world’s total energy sources, Latin America and the Caribbean have the largest share of renewable energy, 35% — whereas the industrialized countries account for less than 2%. At present, 70% of the region’s electric power stems from renewable sources. Andean countries — Chile, Peru, Ecuador, Colombia and Venezuela — will never lack electric power-generating capacity. Central America’s hydro resources, which account for 65% of its energy consumption, will become more important with the completion of the integrated electric power grid being financed by the Inter-American Development Bank. Paraguay’s main source of income is now the export of energy generated from the huge Itapu and Yacyreta hydroelectric projects — 90% of which is exported to Brazil and Argentina ….. Instead of backwaters, countries such as Paraguay and Bolivia, as wel as Brazil`s southern Mato Grosso, will become new transportation and production hubs”

L. Ronald Scheman , The New Geopolitics of Latin America


Což ovšem může konkrétně v případě Brazílie, v současnosti dosti necitlivé k ekologickým hodnotám a původnímu obyvatelstvu, také znamenat, v lepším případě sotva napravitelné, z etického, eko-logického a kulturního hlediska negativní důsledky. V horším případě navíc vnitřní kolonializaci, následný bezohledný, ničivý, nastavovaný, státní kapitalismus a sociální implozi v důsledku přizpůsobování globálnímu Megasystému. Obrana před “monetary-techno-energy “ totalitarismem nemůže probíhat na vnucené rovině a úrovni , způsobem, který sám o sobě znamená etapové vitězství totalitarismu.

varování před neo-extraktivismem The New Latin American “Progresismo” and the Extractivism of the 21st Century zde

Claudia von Werlhof, Neoliberal Globalization: Is There an Alternative to Plundering the Earth? zde K době patří energy imperialism

Geopoliticky význam Peru

je natolik velký, že o porážce, kterou lokálně globální Nadtřída v Peru utrpěly, se raději moc nemluví .

„Peru zohráva kľúčovú úlohu v stratégii hegemonickej kontroly zo strany upadajúcej veľmoci USA. ... Peru predstavuje jedno z najdôležitejších území pri prístupe k Tichému oceánu v danej oblasti, prepája karibské krajiny s regiónom Cono Sur (Argentína, Čile, Paraguaj, Uruguaj), umožňuje prístup k „nestabilným" krajinám ako je Bolívia, k Amazonskému pralesu, a predovšetkým a nadovšetko má dlhú hranicu s Brazíliou. Pentagon zriadil v Peru viaceré vojenské základne, ktoré sú súčasťou prstenca základní obkľučujúcich práve Brazíliu. Peru je zároveň kľúčovým ohnivkom v stratégii globálneho brazílskeho mocenského vzostupu. „Budovanie strategického prístupu k Tichému oceánu je zásadným prvkom zvyšovania našej schopnosti exportu", zdôraznil pred tromi rokmi Aloizio Mercadante (brazílsky ekonóm a politik, pozn. prekl.) na jednom strategickom stretnutí. Mercadante je súčasný minister pre vedu a techniku vo vláde Dilmy Rousseffovej......Veľké projekty plánované iniciatívou Integrácia regionálnej infraštruktúry Južnej Ameriky IIRSA (Integración de la Infraestructura Regional Sudamericana) predstavujú desiatky hotových nákresov mnohofunkčných komunikačných sietí medzi Atlantickým a Tichým oceánom, ktoré sú vrcholným dielom toho druhu integrácie, ktoré zvýhodňuje obchodný pohyb do Ázie a z Ázie a z ktorého má hlavný osoh vysoká buržoázia v São Paule. Viaceré z podmorských ciest, ktoré sú súčasťou IIRSA, sa zbiehajú v prístavoch na juhu Peru a distribuujú brazílsku produkciu obrovským oblúkom klenúcim sa od povodia Amazonky až do prístavov a miest na juhu a juhovýchode Brazílie, kde sa sústredí výroba tejto siedmej najväčšej priemyselnej mocnosti sveta“ Utopia.sk

Současně jde o syrový vojensko -strategický význam jak pro Brazílii tak pro UNASUL-UNASUR-UZAN. Peru představovalo jedno z klíčových území při obkličování Brazílie, která reagovala, krátkodobým, středně a dlouhodobým planem ” Národní strategie obrany” schváleným v roce 2008.

Podrobněji pro posouzení strategického významu Raúl Zibechi, Brazília vzdoruje plánu Colombia Utopia.sk

Do mozaiky zapadá otevření vojenské školy zemí ALBA v Santa Cruz , Bolívie. Alba -Alianza Bolivariana para los Pueblos de Nuestra América -Bolivarská aliance lidu Naší Ameriky (původně Bolivarská alternativa lidu Naší Ameriky ). Členskými zeměmi bloku jsou Antiqua a Barbuda, Bolívie, Cuba, Dominica, Ekvádor, Nikaragua, Saint Vincenta Grenadines a Venezuela. zde

Země mnohosti “Indigenous peoples have been
fighting for eco-socialism for 500 years"
Hugo Blanco

Certainly we do not want Marxism in Latin America to be a blueprint and copy. It should a heroic creation. We have to give life, with our own reality, in our language, to Indo-American socialism.”

José Carlos Mariátegui

Peru je zemí neuvěřitelné mnohosti a různosti . Chránit a zabezpečit tuto mnohost a různost , vyloučit homogenizaci a znehodnocení je více než politika a ideologie. “Peru is a mega-diverse country, both geographically and demographically. We have 82 per cent of the worlds 103 natural life zones. Our inhabitants speak 45 different languages…. We are for the equality of the diverse; we are against homogenization)”.

Globalizující valcíři se nemusí obávat západoevropské levice, ta už dávno nemá žádnou, ani zárodečnou kosmovizi. Nemá ani program integrálního socialismu. A co je horší, ani je nepostrádá. Opravněné obavy však mohou mít z těch, kteří dokázali být po staletí podprivilegovanými, jejichž kosmovize je funkční a transformovatelná . Cestou a cílem v Jižní Americe nemůže být etická a ideová libovůle postmodernismu, znevolňující multikulturalismus, ale pluriverzní a plurikulturní společnost, alternativní a resistentní vůči trojjedinnosti theo-ego-organologie“, paralelní a proto ne dogmaticky binární.

Více o ekologickém , kulturním a spirituálním významu Peru v dodatcích.

Rozděl a panuj

Před staletími to byl imperiální katolicismus, který posloužil dobytí a podrobení Jižní Ameriky spojené s genocidou původního obyvatelstva. Katolicismus se však podařilo do značné míry vstřebat a dát mu lidovou latinsko-indo-afro- americkou podobu a funkci. Římsko-katolická církev sice měla po dlouho dobu převážně a zjevně utlačovatelskou roli, ale také přinášela a zprostředkovávala pozitivní hodnoty, evropskou kulturu a intelektualitu, které se staly základem, dědictvím a nedílnou součástí latinskoamerické kultury. Vedle tohoto katolicismu zůstalo stále životné náboženství původních obyvatel. Proto je pro kulturní a morální genocidu nutný trojský kůň nenáročného severoamerického spotřebního protestantismu. Příznačně se mluví o naboženském marketplace a religious economy a nepociťuje se jako odpudivé konstatování tohoto druhu:To be successful in Latin America’s religious marketplace, churches must respond to market forces”.

John Foster, A Church Responsive: Understanding and Interpreting the Changing Composition of Christianity in Latin America

Rozpor mezi spiritualitou a kupeckou hantýrkou zvl. v souvislosti s tzv. “Dary Ducha svatého” stačí pro posouzení úrovně a charakteru tohoto náboženského produktu bez ducha. Jako nechtěné prozrazení skutečného záměru a žádost o investice, také díky své frázovitosti, působí následující výrok: “Monistic corporatism is a profoundly undemocratic force and social paradigm that has prevented democracy from taking hold in both the economic and political spheres of Latin America. Its influence remains visible in the region in the form of communist strong men such as Fidel Castro in Cuba and socialist presidents like Hugo Chavez in Venezuela.”

Pro politickou distribuci i prodej na náboženském trhu“ se nyní zdá být nejvhodnější exaltující Pentakostalismus

Karl-Wilhelm Westmeier, Protestant Pentecostalism in Latin America

Jedním z pochopitelných cílů byla také neutralizace Theologie osvobození a levice. Poměrný úspěch mají tato implantovaná hnutí mezi chudými, tam kde neuspěly ryze redukcionistické frakce levice. Mezi střední třídou jsou působivější tradičnější formy protestanismu nebo krotký, lehčeji stravitelný TV protestantismus.

Andres Tapia, In the Ashes of the Shining Path -- Peruvian Pentecostals Spread zde Působení těchto regulovaných antikulturních misií má sotva nějaký kladný vedlejší účinek., který by vyrovnal předpokládaný negativní výsledek.

Podrobněji zde

Pokud se jeví nepochopitelné, že vůbec dochází ke konverzím, je na místě posoudit neuvěřitelný vliv jaký mají velmi bizarní sekty v Evropě a Severní Americe. Krize a naděje letničního a charismatického hnutí zde

V Peru tedy nešlo jen o obyčejné volby, ve kterých se vymění politici a sliby. I když prezident Humala bude nesnadno realizovat své plány, už vzhledem k nedostatečnému zastoupení v Kongresu a nutnosti koalicí, dohod za oponou a ústupků, přece jen se otevřely možnosti, které nebývají častým darem dějin. Ještě důležitější je, jaké plány díky výsledku voleb realizovány nebudou. Doufejme. Vítězný Ollanta složí přísahu 28. července 2011.

V Latinské Americe je 11 vlád, které jsou více meně levicově orientované. Je Peru tou dvanáctou zemí ? A která bude šťastná třináctá?

Dodatky, doplňky a zdroje

Zůstane Avatar rudý ?


Ecosocialism or Barbarism: There is no third way,
Hugo Blanco

Indigenous struggle in defence of Mother Earth and its collectivist organ

Bolivia Climate Conference: Indigenous Peoples Design Roadmap to New World

Jerry Mander on "Paradigm Wars"

Paradigm Wars -Economics, Globalization and the Nature of Reality

Latinskoamerická renesance a autopoiesis

Stručná zpráva z tisku o banálním střetu civilizací aneb Peru se nás netýká

Banální střet civilizací neskončil banálně

Silvia Rupeldtova, Hmatateľný sen Ernesta Sabata

“This has given rise to a cosmic vision different from the Western outlook that views the creator as a superior immaterial spirit who created man in his image and likeness and created nature to serve him. For the indigenous cosmic vision, humanity is a daughter of and part of Mother Earth. We must live in her bosom in harmony with her. Each hill or peak, each river, each vegetable or animal species Indigenous, collectivist mentality is strong enough to have endured solidly through 500 years of invasion and the dictatorship of individualism

The community is not restricted to persons. It entails a close communal relationship with cultivated species, with medicinal species, with animals and plants that tell cultivators about seasonal variations, and, more broadly, with all animal and vegetable species, with rain, and with the land….We have been educated to harmonize equality and diversity. Peru is a mega-diverse country, both geographically and demographically. We have 82 per cent of the worlds 103 natural life zones. Our inhabitants speak 45 different languages. The great Inca Sun God celebration was not exclusive. It had a procession of different peoples with diverse gods. The notion of the one God did not exist. We are for the equality of the diverse; we are against homogenization (igualitarismo).

On the one hand we respect diverse individualities and particularities. On the other, we opose individualism. Ours is a culture of solidarity.

We don’t seek a return to the past. We know we must make the best in general of advances in human culture.That does not contradict our resolve to go back to our own roots. Our past will be vividly present in our future.

We are defending our culture in its diverse aspects: our cosmic vision, social organization, our rituals and agricultural know-how, medicine, music, language, and others. We dont want our social system to be based on the deep-seated, antisocial individualism that the invaders brought here. We intend to recover and strengthen at all levels the vigorous, collectivist solidarity and fraternity of the ayllu, making use, as well, of universal knowledge that is not harmful”...

Hugo Blanco,The Epic Struggle of Indigenous Andean-Amazonian Culture

Decoloniality: Ramón Grosfoguel. Transmodernity, border thinking, and global coloniality

Hugo Blanco: No contradiction between my indigenous struggle and dialectical materialism

Hugo Blanco, The Fight for Indigenous Right in the Andes Today

“After centuries of living in harmony with their environment, indigenous cultures see things very differently. They are informed and guided by the knowledge and spirit imbedded in nature. Rather than viewing the natural world as a collection of separate elements from which humans are apart, they recognize all of creation as an interconnected web, and each of us as an integral element in this miraculous and fragile weave of life.

The Pachamama Alliance believes that our ability to meet the challenges that face humanity as we make the transition to the next millennium, depends on our ability to successfully combine the best elements of these two worldviews into a single global vision, an alloy that blends the intellectual and scientific prowess of the modern world, with the deep and ancient wisdom of traditional cultures”.

The Pachamama Alliance Julissa Castellanos,Tupac Amarau Uprising and the Environment

Marek Dian, Revoluční hnutí nebo terorismus: dilema Peru na konci 20. století, Magisterská práce http://is.muni.cz/th/52890/fss_m_a2/MDP_-_M._Dian__52890_.pdf

“During the month of March 2011 the biggest social protest by workers in many years erupted in Brazil. More than 80,000 workers all over the country paralyzed the work of “progress” in the form of hydroelectric plants, refineries, and thermoelectric generating facilities. The spark of the protest was lit in Jirau, in the Amazon jungle, provoked by arbitrary action, violence, and authoritarianism”.

Raùl Zibecchi, Rebellion in the Brazilian Amazon

Belo Monte Monster Dam

Belo Monte Dam

Jedním z prvních problémů, které na nového prezidenta čekají je stávka a protest Indiánů proti znečisťování ovzduší

”The protesters, most of them Aymara Indians who say they are concerned about pollution, had lifted their blockade in the days before Peru's election on Sunday to allow voters to reach polling stations.

But on Wednesday they started to retake control of highways with boulders to draw attention to their demands. Peru is a leading global exporter of copper, zinc, gold, silver and tin, with vast untapped resources in the Andes.

Humala, who is well-liked in the poor provinces, has said he will work to end social conflicts over natural resource projects that have plagued companies.

More than 200 rural towns in Peru have organized to stop the building of new mines, oil wells and hydroelectric dams that residents say will cause pollution or fail to bring them direct economic benefits.”

Peru resource protests resume after Humala win

Peru: Aymara Indigenous People Announce Resumption of Protests in Puno · Global Voices

“The Andean region is the stage in a geopolitical dispute between a declining superpower, the United States, and two growing powers, Brazil and China. To aid the former, it tries to put the brakes on the advance of Brazil, all the while solidifying its alliance with China. The “Pacific Alliance” (Colombia, Chile, Mexico and Peru) was born in Lima to try to revive the objectives of the extinct ALCA, based on the free trade deals that the United States has signed with all four members, although the approval of the trade deal with Colombia is still pending. As Peruvian economist Oscar Ugarteche signals, its purpose is an alliance in opposition to Mercosur and regional integration, and more explicitly, against the Council of South American Defense, which is advancing very slowly. Washington cannot passively allow the consolidation of Mercosur and the Community of Latin American and Caribbean States (CALC), created in February 2010 as the first agreement between all the countries in the region without the presence of the US and Canada”. Raúl Zibechi

Emir Sader, Ollantovo víťazstvo Utopia.sk

Geopolitika Jižní Ameriky

“Jednou z možností je Parecon, který detailně rozebírá ve svých knihách např. Michael Albert. Participativní demokracie a ekonomika je založena na spolupráci, nikoliv na soutěžení. Podobným návrh pochází např. od W. Bella a jeho úvahách o deglobalizaci. Základem obou přístupů je komunitní participativní systém, spolupráce výroby a spotřeby, která nutně vyžaduje decentralizaci a silnou demokratickou participaci. Předvoj tohoto vývoje můžeme pozorovat v Jižní Americe.”

IIlona Švihlíková, Ekonomická krize a její řešení Britské listy

Walden Bello :: The Virtues of Deglobalization 11 Pillars of the Alternative There are 11 key prongs of the deglobalization paradigm

V článku Ku charakteristike solidárnej ekonomiky v Brazílii (Hacia una caraterización de la economía solidaria en Brasil. En: Revista Venezolana de Economía Social, Año 9, N°17, Enero-Junio 2009) skúma belgická ekonómka Andreia Lemaître proces, prostredníctvom ktorého vzniklo a upevnilo sa sociálne hnutie obraňujúce princípy solidárnej ekonomiky ako alternatívy ku kapitalizmu. Robí to vytváraním spoločnej identity niekoľkých skupín aktérov spojených na základe spoločných aktivít. V historickom a komparatívnom kontexte s vývojom v Európe článok (ako samozrejme zďaleka nie jediná štúdia) ponúka aj analýzu prostriedkov, ako sa niektorým súkromným organizáciám darí nepretržitým spôsobom produkovať veci, potraviny a služby bez sledovania kapitalistického zámeru maximalizácie zisku”.

Silvia Ruppeldtová, Realizovať utópie

Marina Sitrin, Horizontalism

Horizontalism: Voices of Popular Power in Argentina

Ilona Švihlíková , Globalizace a krize - Souvislosti a scénáře

http://www.grimmus.xf.cz/press/storage/1290547004_sb_ukazka.pdfhttp://www.grimmus.xf.cz/press/storage/1290547004_sb_ukazka.pdf

The rise of Latin America

http://www.youtube.com/watch?v=ZLIak0JobUY&feature=related

http://www.literarky.cz/svet/88-svet/5070-nove-peru-nebo-pouze-novy-prezident-aneb-jihoamericke-domino-

Poesie i theologie Osvobození

“Cardenal recaptures the quality of pre-Columbian life in Homage to the American Indians. These descriptions of Mayan, Incan and Nahuatl ways of life present their attractiveness in comparison to the social organization of the present.

About Ernesto Cardenal ,

“Homenaje a los indios americanos (Homage to the American Indians, 1969), where Cardenal, after both personal and scholarly research, attempts to celebrate the ethos of pre-Columbian societies of North, Central and South America: the Kunas (or Cunas) in Panama and Colombia, the Maya (Mexico, Guatemala, Honduras, Belize), the Aztecs (Mexico), the Incas (Peru), the Pawnees (Texas and the Great Plains), the Iriquois (Northeastern U.S.)”. Alan West- Durán, Ernesto Cardenal

A religious community Cardenal established on the island of Solentiname in Lake Nicaragua included writers, artists, other religious figures, and local peasants. From that commune he continued his work for the revolution. His philosophy and spirituality was an unusual mixture of Catholic Christianity and Marxist Socialism”.




Nenhum comentário: